Pappersreklam-nej tack! nu gäller www.yourmail.se

Hoppas att min nyskapade blogg blir en rolig och inspirerande titt för alla som vill titta och läsa. 
Börjar iof med någon ganska dramatiskt, eller!?!
Vad an detta missbrukande av papper!?! Läste idag på minplanet.se om att jordens resurser är slut för i år.

Den 23 september inträffade Earth Overshoot Day.

Det är den dag då vi människor konsumerat allt som jorden kan producera på ett år. Därefter tär vi på reserverna. Det märks på utfiskning av världshaven, utrotning av djur, avskogning, stigande matpriser, och inte minst en stigande temperatur.

Begreppet Overshoot Day har lanserats av Global Footprint Network. År 1995 inträffade Overshoot Day den 21 november, förra året den 9 oktober och i år alltså den 23 september. För närvarande konsumerar jordens invånare 1,4 jordklot per år.

Vad kan jag göra åt det?

Nu gör jag...

Använder lågenergilampor

Hänger tvätten istället för att tumla den

Stänger av alla "elektroprylar" istället för att ställa dem på stand-by

Sopsorterar

Köper kravmärkt mat och nästan uteslutande ekologiskt så långt det går, äter helst mina egenodlade tomater.

och sist men inte minst www.yourmail.se är en liten sak jag kan göra från mitt hem - dvs ta emot den postala oadresserade reklamen via e-post. För jag vill fortfarande ha bra erbjudanden, men inte i pappersform. Dessutom går 30% av intäkterna till Naturskyddsföreningen och genom deras arbete tillbaka till miljön. Det tycker jag är bra!

Nog om detta för ett tag. Nu vankas det te...

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0